Kollektivet Gandhi uppmuntrar till engagemang

Engagemang förändrar världen, i alla fall om man får tro kollektivet Gandhi. Vi bad frilansjournalisten Kristoffer Moldéus åka till Mjölby och kolla in ickevåldskollektivet Gandhi. Möt Annika Spalde, Pelle Strindlund och Martin Smedjeback i ett samtal om engagemang, ickevåld och vad som driver dem.

 TEXT OCH FOTO: KRISTOFFER MOLDÉUS

I ett vanligt svenskt lägenhetsområde i Mjölby ligger ickevåldskollektivet Gandhi. Utåt sett är det en vanlig lägenhet, men det som skiljer är att det sitter en stor bild på Mahatma Gandhi på vägen och att hans sju synder sitter brevid.

Jag träffar medlemmarna över en kopp kaffe och det blir ett samtal om deras engagemang, varför och hur man ska ägna sig åt icke-våld och hur deras livsval började.

Hur kom det sig att ni bildade kollektivet Gandhi?

–      Vi har haft idén väldigt länge. När jag jobbade på Kristna fredsrörelsen fick jag en inbjudan till kampanjen Avrusta. I och med kampanjen Avrusta sa jag upp lägenheten och då bestämde jag, Annika och Pelle oss för att bilda kollektiv, säger Martin Smedjeback.

–      Det finns för få politiska kollektiv och det ville vi ändra på, säger Annika Spalde.

Kollektivet Gandhi har fått mycket uppmärksamhet och det är något som medlemmarna är glada för, men också ser risker med.

–      Det är klart att det vi håller på med ger uppmärksamhet, men vi vill inte stå på pedistaler. Folk uppfattar oss som någon sorts spets inom ickevåldsrörelsen, men det är inte hela bilden. Den mesta tiden lägger vi på traditionellt folkrörelsearbete, insändarskrivande, föreningsarbete, flygbladsutdelning, sådant som de flesta har möjlighet att göra, säger Annika Spalde.  När jag är ute och föreläser kommer det ofta fram folk till mig efteråt och pratar, då försöker jag inspirera dem istället för att de ska se upp till mig, säger Annika Spalde.

–      Vi vill uppmuntra till eget engagemang, fortsätter hon, inte bli en ursäkt för andra, ”vad bra att dom finns” .

Om man vill ha ett snabbt och effektivt tips för att engagera sig har Pelle Strindlund ett tips, något han kallar en quick fix.

–      Bli vegetarian! Då skonar man djuren och samtidigt tänker man på miljön, klimatet och jordens resurser. Det kommer inte att lösa alla världens problem, men det är en viktig åtgärd. Om problemet är att människor inte har tid att engagera sig är detta något alla har tid med, säger han.

Hur började ert engagemang och vad är det som driver er?

–      I min familj pratade vi aldrig politik. Som utbytesstudent i Paraguay såg jag fattigdom och kände att jag ville jobba mot den, men det var först när jag flyttade till Hammarkullen och lärde känna politiskt aktiva människor som jag blev engagerad i samhällsförändrande arbete, säger Annika Spalde.

För Annikas man Pelle Strindlund såg resan lite annorlunda ut.

–      Det var på en resa till Texas, USA som jag insåg att världen var orättvis, den resan har påverkat mig väldigt mycket, säger han.

Martin Smedjebacks engagemang började när han engagerade sig i KRISS, Kristna studentrörelsen i Sverige där han senare blev ordförande.

–      Det är en rörelse som försöker göra skillnad på ett aktivt sätt, det var häftigt att se. Jag minns särskilt en resa till Libanon med WSCF,  World student christian federation, den världsvida organisation som KRISS tillhör, säger han.

Mötet som Martin Smedjeback åkte på skulle bestämma WSCFs inriktning de närmaste tre åren och det blev en omtumlande upplevelse för honom.

–      Det var en häftig upplevelse att se det engagemang och de olika inriktningar som rörelsens medlemmar ville ta, det var olika på många sätt, men ändå mot samma riktning, förändring.

Medlemmarnas engagemang inom ickevåld har gett resultat och just nu är håller de på med olika världsförbättrande saker.

–      Jag håller på att skriva debattartiklar om svensk vapenexport. Det gäller att vända uppmärksamheten vi fått från våra aktioner till något positivt, säger Martin Smedjeback.

Annika och Pelle håller på att förbereda Ofogs sommaraktioner.

–      I år kommer det att hållas ett internationellt aktionsläger mot NEAT, North European Aerospace Testrange, säger hon.

Intervjun är slut och när jag lämnar deras hem känner jag mig inspirerad och att det finns hopp för vår värld. Kollektivet Gandhi engagerar verkligen.

Kommentera

