Religionsdialogsgrupp viktig för religiösa studenter

TEXT OCH FOTO: KRISTOFFER MOLDÉUS

Kyrkan på campus vid Umeå universitet har en grupp för religionsdialog där människor från olika religioner träffas och pratar om sig själva och sin religion. Seglora smedja skickade frilansskribenten Kristoffer Moldéus för att träffa gruppen och höra med deltagarna vad den betyder för dem.

– Gruppen har varit viktig för mig, eftersom man inte pratar om religion i Sverige som vi gör i Italien, säger Catia Cialani, deltagare i gruppen.

Hon fick reda på gruppen genom reklam som Kyrkan på campus gjort på Facebook.

– Jag skrev i forumet att jag var intresserad och fick sedan svar tillbaks att jag var välkommen att vara med, säger hon.

Under året har gruppen, som egentligen består av en engelskspråkig grupp och en svenskspråkig grupp träffats åtta gånger. I varje grupp har man varit i snitt sju personer. I den svenska gruppen finns det människor som kommer från islam, olika inriktningar av kristendomen, Bahai och buddismen.

– Den engelskspråkiga gruppen består av muslimer och kristna, säger Åsa Norin, diakon på Kyrkan på Campus.

Målet med grupperna är inte att debattera, utan att få möjlighet att prata om sin egen religion. Tanken är också att deltagarna inte ska ifrågasätta de andra deltagarnas religion.

– Det är mer spännande med frågor som: hur gör ni, varför gör ni så?, nyfikna frågor istället för ifrågasättande, säger Åsa Norin.

Jag träffar Catia Cialani, romersk katolik från Italien. Hon är doktorand i ekonomi vid Umeå universitet. För henne har det varit svårt att prata om religion i Sverige.

– Jag upplevde det svårt att hitta någon att dela med sig av min religion här. Hemma i Italien är religionen en naturlig del av folks liv, säger hon.

Under våren har grupperna besökt olika religiösa samlingsplatser i Umeå.

– Vi har utgått från de religiösa mötesplatser som deltagarna kommer ifrån, säger Johannes Noord.

Besöken och de övriga träffarna har varit viktiga för Catia och de andra deltagarna.

– Det finns stora likheter mellan religionerna. När man märker det blir man nyfiken och vill veta mer, säger hon.

Under intervjun återkommer Catia Cialani gång på gång till hur viktig gruppen varit för henne.

– Jag vill gärna att religionsdialogsgruppen fortsätter också i höst, säger hon hoppfullt.

Om det blir som Catia Cialani vill och hur framtiden ser ut för religionsdialogsgrupperna vid Umeå universitet vet varken Åsa Norin, Johannes Noord.

– Vi vet inte, vi ska sätta oss ned och diskutera det, säger Åsa Norin och tittar på Johannes Noord som håller med.

– Vi vill gärna fortsätta, men vi får se hur det blir, säger han.

Samma kväll som jag träffar delar av gruppen är det terminsavslutning. Stora delar av gruppen träffas på toppen av Hamrinsberget med klar utsikt över hela Umeå för att grilla.

– Självklart grillar vi vegetariskt för att folk från olika religioner och traditioner kan vara med, säger Johannes Noord.

Det inkluderande med vegetariska valet ligger i linje med religionsdialogsgruppens tanke och är en förutsättning för en fungerande dialog, slår det mig när jag efter att ha fotograferat gruppen vandrar ned för berget fylld av hopp för en bättre värld.

Kristoffer Moldéus

Kommentera

